Jak poruszać się hulajnogą po mieście?
Jako, że sezon letni rozpoczął się na dobre, a przez to dużo większy ruch, sprawiło, że wzrosła także liczba korzystających z dostępnych w mieście hulajnóg. By zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców i turystów sopocka Straż Miejska większą uwagę przywiązuje do tego jak użytkowane i pozostawiane są te pojazdy. Tylko jednego dnia sopoccy strażnicy miejscy odholowali z alejki nadmorskiej ponad 20 źle zaparkowanych hulajnóg.
REKLAMA
Pod koniec lipca 2021 r. weszła w życie uchwała Rady Miasta Sopotu, umożliwiająca usuwanie z ulic nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg elektrycznych. Tym samym są one traktowane jak pozostałe pojazdy, od dawna objęte tymi przepisami. Za ich odholowanie i postój na parkingu strzeżonym płacą właściciele i użytkownicy – 123 zł za holowanie oraz 23 zł za każdą dobę przechowywania na parkingu strzeżonym. Zgodnie z art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym, odholowaniu podlega m.in. pojazd, który jest zaparkowany w miejscu, w którym jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. Porzucone na środku chodnika mogą stać się przyczyną niebezpiecznych zdarzeń z udziałem np. osób niedowidzących czy rowerzystów.
By w przyszłości unikać takich sytuacji Straż Miejska prowadzi programy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży w sopockich szkołach, ucząc jakie są zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi w mieście.
Łamanie przepisów ruchu drogowego na hulajnodze jest obecnie karane tak samo jak w przypadku kierowania rowerem. Użytkownicy muszą m.in. dostosować się do znaków drogowych i ogólnych zasad ruchu drogowego. Na przykład złamanie zakazu ruchu (znak B1) może skutkować mandatem w wysokości nawet do 5 tys. zł. Taki zakaz ruchu obowiązuje w Sopocie m.in. na ul. Bohaterów Monte Cassino.
W Sopocie już w roku 2020 z inicjatywy Gminy miejsca postojowe dla hulajnóg zostały wyznaczone i jasno oznakowane, łącznie 70 miejsc przy stojakach rowerowych i „kopertach”. Miasto zawarło też porozumienia z operatorami hulajnóg, a efektem było również zmniejszenie prędkości tych pojazdów w niektórych rejonach miasta.
A jak korzystać z hulajnogi elektrycznej w mieście?
Dla hulajnóg elektrycznych obowiązują drogi dla rowerów. Jeśli takiej nie ma, należy jechać jezdnią (w strefie tempo 30). Na chodnikach (poza strefą tempo 30) należy się poruszać z prędkością nieprzekraczającą prędkości pieszego. Parkować natomiast należy na chodnikach przy krawężniku przeciwległym do jezdni, równolegle do osi drogi. Trzeba pamiętać o pozostawieniu co najmniej 1,5 m miejsca dla pieszych.
By w przyszłości unikać takich sytuacji Straż Miejska prowadzi programy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży w sopockich szkołach, ucząc jakie są zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi w mieście.
Łamanie przepisów ruchu drogowego na hulajnodze jest obecnie karane tak samo jak w przypadku kierowania rowerem. Użytkownicy muszą m.in. dostosować się do znaków drogowych i ogólnych zasad ruchu drogowego. Na przykład złamanie zakazu ruchu (znak B1) może skutkować mandatem w wysokości nawet do 5 tys. zł. Taki zakaz ruchu obowiązuje w Sopocie m.in. na ul. Bohaterów Monte Cassino.
W Sopocie już w roku 2020 z inicjatywy Gminy miejsca postojowe dla hulajnóg zostały wyznaczone i jasno oznakowane, łącznie 70 miejsc przy stojakach rowerowych i „kopertach”. Miasto zawarło też porozumienia z operatorami hulajnóg, a efektem było również zmniejszenie prędkości tych pojazdów w niektórych rejonach miasta.
A jak korzystać z hulajnogi elektrycznej w mieście?
Dla hulajnóg elektrycznych obowiązują drogi dla rowerów. Jeśli takiej nie ma, należy jechać jezdnią (w strefie tempo 30). Na chodnikach (poza strefą tempo 30) należy się poruszać z prędkością nieprzekraczającą prędkości pieszego. Parkować natomiast należy na chodnikach przy krawężniku przeciwległym do jezdni, równolegle do osi drogi. Trzeba pamiętać o pozostawieniu co najmniej 1,5 m miejsca dla pieszych.
PRZECZYTAJ JESZCZE